Sök:

Sökresultat:

115 Uppsatser om Frisörers arbetsmaterial - Sida 1 av 8

Ta fram kemisten inom dig : Ett arbetsmaterial till förskolan

Under min utbildning har jag fÄtt upp ögonen för Àmnet kemi och pÄ sÄ sÀtt uppmÀrksammat att det inte bedrivs sÄ mycket kemi i dagens förskolor. Det experimeneras en del i förskolan men man benÀmner det inte med ordet kemi. Det har via TIMSS rapporterats att intresset för kemi minskar stadigt. UtifrÄn dessa reflektioner har jag skapat ett arbetsmaterial inom kemi för förskolan. Materialet har anvÀnts och sedan utvÀrderats av förskollÀrare via enkÀter..

UpptÀck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med KrÄkis, ett arbetsmaterial för förskolan

Syftet med examensarbetet Àr att synliggöra naturvetenskap och teknik mer pÄ förskolorna. Arbetet har resulterat i ett praktiskt anvÀndbart arbetsmaterial för förskolan, UpptÀck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med KrÄkis ? ett arbetsmaterial för förskolan. Det Àr ett Ärstidsrelaterat arbetsmaterial som innehÄller experiment kopplat till fysik, kemi, natur och teknik dÀr olika fenomen behandlas. Arbetsmaterialet Àr framtaget genom inlÀst litteratur och har utvÀrderats med materialtest pÄ flera förskolor, samt genom en enkÀtundersökning och observationer.

Matematik, IT och lÀrande

Syftet med examensarbetet Àr att synliggöra naturvetenskap och teknik mer pÄ förskolorna. Arbetet har resulterat i ett praktiskt anvÀndbart arbetsmaterial för förskolan, UpptÀck och Utforska Naturvetenskap och Teknik med KrÄkis ? ett arbetsmaterial för förskolan. Det Àr ett Ärstidsrelaterat arbetsmaterial som innehÄller experiment kopplat till fysik, kemi, natur och teknik dÀr olika fenomen behandlas. Arbetsmaterialet Àr framtaget genom inlÀst litteratur och har utvÀrderats med materialtest pÄ flera förskolor, samt genom en enkÀtundersökning och observationer.

LekaMatte : Utveckling av ett arbetsmaterial för förskolan

I detta examensarbete utvecklades LekaMatte med tillhörande handledningar. LekaMatte Àr ett matematiskt arbetsmaterial som vÀnder sig till barn och pedagoger i förskolan. Materialet utvecklades för att kunna anvÀndas i den dagliga verksamheten ute och inne. Handledningarna pÄvisar var matematiken finns i de olika övningarna och har medvetet utvecklats med en matematisk bredd. LekaMatte kan ocksÄ anvÀndas för att kunna bidra till att uppnÄ strÀvansmÄlen i förskolans lÀroplan, Lpfö 98.Materialet testades pÄ en förskola med tvÄ avdelningar.

En ko?nsstereotyp friva?rd : Friva?rdsinspekto?rers beskrivningar av kvinnliga klienter

Tidigare forskning tyder pa? att det finns kunskapsluckor om och stereotypa bilder av kvinnliga klienter inom kriminalva?rden som dessutom pa?verkar hur arbetet med kvinnliga klienter ser ut. I denna studie ska da?rfo?r friva?rdsinspekto?rers beskrivningar av kvinnliga klienters problem, behov och resurser granskas. Det underso?ks ocksa? huruvida dessa beskrivningar kan betraktas som ko?nsstereotypa.

Ett arbetsmaterial i fysik och kemi för barn i förskolan : C-nivÄ

Sammanfattning:Detta examensarbete har gÄtt ut pÄ att ta fram ett arbetsmaterial inom det naturvetenskapliga omrÄdet med inriktning fysik och kemi, anpassat för förskolebarn. Arbetsmaterialet har bestÄtt av handledningar till olika experiment och lÄdor med tillhörande hjÀlpmedel. Det framtagna arbetsmaterialet bör ses som ett komplement i förskolans arbete inom det naturvetenskapliga omrÄdet och ska kunna bidra till att förskolans strÀvansmÄl inom naturvetenskap uppnÄs. För att kunna utforma materialet studerades LÀroplanen för förskolan, Lpfö98 samt naturvetenskaplig litteratur. Materialet testades av pedagoger pÄ sju avdelningar och efter varje tillfÀlle fick de svara pÄ en enkÀt om hur de upplevde att arbeta med materialet.

MÄste vi rÀkna? : En (enkel) matematisk början för barn och pedagoger

Syftet med detta examensarbete var att skapa ett matematiskt arbetsmaterial för pedagoger. Materialet ska underlÀtta för pedagoger som kÀnner sig obekvÀma eller illa till mods vid tanken pÄ att arbeta med matematik. Materialet, som bestÄr av handledning, arbetsmaterial och ett formulÀr togs fram efter att ha studerat litteratur och efter att förtester med fyra barn gjorts. Materialet Àr tÀnkt att hjÀlpa pedagoger att fÄ syn pÄ de fem grundlÀggande principerna hos barn som behövs för att bli bra pÄ aritmetik. De fem principerna Àr ramsrÀkning, sifferkunskap, antalsrÀkning, ordinaltalsrÀkning och spontan antalsuppfattning.

Utformning av bildmaterial : som frÀmjar förskolebarns olika behov

SammanfattningVid intervjuer i februari 2006 med pedagoger pÄ ett förÀldrakooperativ framkom att deras lÀromedel inte rÀckte till för att tÀcka deras barns olika behov. Varken deras egentillverkade eller köpta material var tillrÀckligt funktionellt.     Syftet med detta examensarbete har varit att utforma bildmaterial till förÀldrakooperativet. Med mÄlsÀttningen att ta fram ett sprÄkfrÀmjande och mÄlgruppsanpassat material till dem. För att kunna göra det har jag anvÀnt mig av tvÄ metoder, enkÀtundersökning och aktionsforskning.     EnkÀtundersökning - För att fÄ en bild av hur sprÄkfrÀmjande arbetsmaterial ser ut pÄ olika förskolor. Genom undersökningen fick jag reda pÄ hur de frÀmjar sina barns sprÄk, vilka arbetsmaterial de anvÀnder samt vilka egenskaper ett sprÄkfrÀmjande material bör ha.     Aktionsforskning - För att i ett nÀra samarbete med pedagoger undersöka hur ett mer anpassat bildmaterial kan utformas till deras barns olika behov.

Matematiksagor i förskolan : Ett arbetsmaterial för förskollÀrare

FörstÀrkt verklighet ger anvÀndare möjlighet att ta del av mer information via digital vÀg Àn vad deras sinnen ensamma kan erbjuda. I detta arbete undersöks om förstÀrkt verklighet applicerad pÄ liknande sÀtt som handledning i spel kan effektivisera en monteringsprocess. I detta syfte har en huvudmonterad och videobaserad utrustning för förstÀrkt verklighet utvecklats och jÀmförts mot pappersinstruktioner i anvÀndartester för att undersöka om effektiviseringar kan göras. De tvÄ aspekter av effektivitet som har undersökts Àr tidsÄtgÄng och mÀngd fel. Ur ett tidsperspektiv har effektiviseringar inte kunnat pÄvisas men sett till mÀngden fel har en effektivisering kunnat pÄvisas.

Magnus Magnet : Ett arbetsmaterial för undervisning i fysik i grundskolans tidigare Är

Syftet med detta utvecklingsarbete var att utifrÄn ett nyfikenhets­perspektiv skapa ett arbetsmaterial riktat till förskoleklass och skolÄr 1 i Àmnet magnetism, samt att ta reda pÄ vad begreppet nyfikenhet innebÀr.Produkten bestod av en höglÀsningsbok (Magnus Magnet) samt en lÀrarhandledning med arbetsgÄng och praktiska övningar. Materialet utvÀrderades av tre lÀrare och en lÀrarstudent. UtvÀrderingen var mestadels positiv och eleverna tyckte generellt att boken var rolig och underhÄllande. Till viss del kunde det konstateras att arbetsmaterialet vÀckte nyfikenhet hos eleverna om fenomenet magnetism. Slutsatsen var att en höglÀsningsbok samt praktiska övningar om magnetism Àr en bra metod för att förmedla nyfikenhet och intresse inför naturvetenskapliga fenomen till barn i de första skolÄren. .

HÄllbar utveckling i förskolan : Miljöresan, ett arbetsmaterial om Ätervinning och ÄteranvÀndning

Huvudsyftet med examensarbetet var att utveckla ett arbetsmaterial för förskolan med inriktning pÄ naturvetenskap ? hÄllbar utveckling. Ett andra syfte var att undersöka om lÀrare finner inspiration till att anvÀnda det i sin verksamhet för att utmana barns nyfikenhet och intresse. Resultatet blev Miljöresan, ett hÀfte innehÄllande aktiviteter och lekar med fokus pÄ Ätervinning och ÄteranvÀndning som avsÄgs att utmana barns nyfikenhet och intresse kring naturvetenskap. Det var Àven tÀnkt att inspirera lÀrare till att arbeta med detta Àmne samt att det skulle kunna ses som ett hjÀlpmedel för att nÄ strÀvansmÄlen i förskolans lÀroplan (Utbildningsdepartementet, 2010a) [Lpfö 98]För att undersöka hur Miljöresan upplevdes av lÀrare och barn har undersökningen utgÄtt frÄn tre forskningsfrÄgor som berör huruvida det utmanade barns nyfikenhet, om lÀrarna fann inspiration samt om det kunde vara till en hjÀlp för att nÄ strÀvansmÄlen i Lpfö 98.

Hur kan man arbeta med ekologiska frÄgor i förskolan? : utveckling av ett arbetsmaterial om fÄgelekologi

Syftet med detta arbete var att ta reda pÄ om det Àr möjligt att arbeta med ekologiska frÄgor i förskolan. För att barnen ska fÄ en förstÄelse för det komplexa begreppet hÄllbar utveckling, mÄste vi tidigt integrera barnen i naturens vÀrld pÄ ett begripligt och lustfyllt sÀtt.Jag har utarbetat ett arbetsmaterial om fÄgelekologi för de Àldre barnen 4-5Äringar i förskolan. Delar av materialet har testats pÄ tvÄ förskolor, dÀr jag har intervjuat barnen samt genomfört en enkÀtundersökning bland pedagogerna, för att se om intresse finns att arbeta med ekologiska frÄgor.Resultatet blev positivt frÄn alla hÄll. Barnen tyckte att det var roligt och intressant och pedagogerna var eniga om att ekologi Àr ett viktigt Àmne att arbeta med i förskolan. Jag hoppas att detta arbete ska inspirera och fÄ flera mÀnniskor att inse att lÀran om ekologiska samband inte behöver vara sÄ krÄngligt som det kan lÄta. .

Lokala förebyggargruppen i Ursviken

I det brottsförebyggande arbetet betonas alltmer vikten av att alla samverkar mot brott för ökad trygghet i samhÀllet. PÄ kommunal nivÄ genomförs detta arbete genom lokala brottsförebyggande rÄd. I SkellefteÄ kommun utgörs detta av Förebyggande rÄdet i SkellefteÄ, FRIS. Organiserat under detta finns de lokala förebyggandegrupperna som utför brottspreventivt arbete inom mindre geografiska omrÄden som till största del utgörs av högstadieskolornas rektorsomrÄden. I detta arbete studeras den lokala förebyggargruppen i Ursviken utifrÄn ett brottspreventivt perspektiv.

Barns matematikinlÀrning i utemiljön. : Ett arbetsmaterial för pedagoger i förskolan

Syftet med denna undersökning var att ur ett elevperspektiv belysa hur lÀrarna ska kunna pÄ bÀsta sett stötta elever med matematiksvÄrigheter. Till denna undersökning handplockades informanter. De urval som gjordes var utifrÄn elevernas matematiksvÄrigheter samt att alla fyra informanter gick första Äret pÄ gymnasiet. Ansatsen som undersökningen baserades pÄ bestod av semistrukturerade intervjuer. Slutsatsen som undersökning kom fram till var bland annat att eleverna saknade intresse för Àmnet, undervisningsmiljöns pÄverkan pÄ inlÀrningen samt betydelsen av det matematiska sprÄket som anvÀnds av lÀrarna och lÀromedlen.

Nya frisörers utmaningar : - Ser nyexaminerade frisörer hÄret eller kunden i helhet som arbetsmaterial?

Frisörers arbete med preparat som pÄverkar hÄrets kemiska uppbyggnad ökar och dÀrmed Àven felbehandlingar pÄ salonger. Detta skapar frÄgor kring frÄn gymnasieutbildningen nyexaminerade frisörers kunskaper kring hur frisörers arbetsmaterial, det vill sÀga kunden, fungerar i samverkan med den kemiska behandling som utförs. Forskning kring hÄr finns dÄ produktionen av produkter Àr enorm, men frÄgan Àr om frisörerna som anvÀndare av produkterna sitter pÄ kunskapen kring hÄret och om de anvÀnder den kunskapen nÀr de arbetar med kunden.Fokus som anvÀnts i studien Àr grundade pÄ tre omrÄden. Dessa presenteras som: Kund som helhet eller bara hÄr? Undervisningens styrkor och svagheter samt Yrkesutövandets förutsÀttningar.Resultaten visar respondenters erfarenheter i arbetets fokusomrÄden utifrÄn utbildningens inriktning.

1 NĂ€sta sida ->